پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی

پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی

پکیج تصفیه فاضلاب پیش ساخته، واحد فرایندی پیش ساخته ای است که با هدف کاهش آلودگیهای آلی و بیولوژیکی و تصفیه فاضلاب انسانی طراحی و ساخته می شود. فرایند لجن فعال از فرایندهای با قدمت بالا و پر کاربرد در تصفیه فاضلاب بهداشتی یا انسانی بوده است. فرایند لجن فعال سالها پس از روش بیوفیلتر توسعه یافت و در صنعت تصفیه فاضلاب به کار گرفته شد. این روش بر مبنای رشد بیولوژیکی شناور(توده میکروبی غوطه‌ور در فاضلاب) که در تجزیه مواد آلی محلول فاضلاب فعال می باشند، شکل گرفته است.

در حالیکه بیوفیلتر‌ها از فرایندهایFixed Film  (رشد چسبیده) به شمار می‌روند و در آنها توده‌های میکروبی بصورت بیو‌فیلم به بستری متصل بوده و ثابت می‌باشند، در فرایند لجن فعال توده‌های میکروبی شناور و غوطه ور در فاضلاب عامل تجزیه بیولوژیکی مواد آلی موجود در فاضلاب محسوب    می‌شوند.

در این روش فاضلاب که دارای مواد آلی و مواد مغذی برای رشد بیولوژیکی است وارد مخزن هوادهی می‌گردد. در این مخزن هوا توسط ایجاد اکسیژن محلول در محیط از طریق سیستم هوادهی عمقی توسط بلوئرها به فاضلاب تزریق می گردد.

پکیج تصفیه فاضلاب چیست؟

به مجموعه دستگاه ها و تجهیزاتی که در جهت حذف آلاینده ها اعم از فیزیکی و شیمیایی از فاضلاب ها استفاده می شود پکیج تصفیه فاضلاب می گویند. این پکیج ها با توجه به موارد استفاده شان دارای بخش های متفاوتی هستند. فاضلاب ورودی به پکیج پس از گذشتن از هر بخش مقداری از آلاینده های آن حذف می گردد تا در نهایت به میزان مطلوب از لحاظ کیفیت برسد. کیفیت آب خروجی از این پکیج ها بستگی به موارد استفاده مجدد از این آب ها دارد به همین دلیل است که تجهیزات مورد استفاده در این پکیج ها با یکدیگر تفاوت دارد.

مراحل تصفیه فاضلاب توسط پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی

·         فاضلاب بهداشتی از طرق مسیر لوله کشی انجام شده وارد شبکه جمع آوری فاضلاب می شود.

·         فاضلاب ورودی از یک آشغالگیر عبور می کند که اجسام جامد بزرگ در ابتدای کار حذف شوند تا از آسیب رسیدن به تجهیزات سیستم تصفیه فاضلاب جلوگیری شود.

·         فاضلاب به منظور ته نشین شدن دانه های شن و ماسه به مخزن های نگهداری هدایت می شود.

·         پساب به مخزن بیولوژیکی هوازی منتقل می شود و در این مخزن در تماس با میکرو ارگانیسم های هوازی قرار می گیرد. فعالیت میکرو ارگانیسم ها موجب می شود آلاینده های موجود در فاضلاب حذف شوند همچنین BOD و COD فاضلاب کاهش یابد.

·         سپس فاضلاب به حوضچه ته نشینی هدایت می شود. در این حوضچه، لخته هایی که در مرحله هوادهی تشکیل شده بود، ته نشین می شود.

·         لجن به مخزن ذخیره لجن منتقل می شود و در آنجا تا زمان تخلیه نگهداری می شود.

·         مخزن تخلیه لجن متناسب با میزان استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی، باید در زمانبدنی مشخص تخلیه شود.

·         آب زلال از سرریز واحد ته نشینی وارد محفظه پایانی می شود.

·         در مرحله نهایی پایانی کلرزنی انجام می شود که پساب تصفیه شده از هرگونه آلودگی میکروبی احتمالی پاک شود.

 ویژگی های پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی

·         مقرون بصرفه

·         مقاوم در برابر سایش و خوردگی

·         نیاز به فضای کم جهت نصب

·         حمل و نقل آسان

·         بیشترین بازده در تصفیه

مزایای پکیج تصفیه فاضلاب  بهداشتی

پکیج تصفیه فاضلاب، سیستمی برای پاکسازی و حذف آلاینده های مضر از فاضلاب و پساب های تولید شده است. این سیستم دارای مزایای زیر است:

• پکیج تصفیه فاضلاب یک سیستم کاملا سازگار است. در واقع پکیج تصفیه فاضلاب را می توان در صورت نیاز از محلی به محل دیگر انتقال داد و یا در داخل آن تغییراتی را انجام داد به طوری که با شرایط موجود سازگار باشد.

• پکیج تصفیه فاضلاب را می توان به عنوان یک بخش اصلی و یا جانبی در سیستم لوله کشی منطقه مورد نظر تنظیم کرد.

• سهولت در نگهداری و مراقبت از پکیج تصفیه فاضلاب، یکی دیگر از مزایای این سیستم است.

• موثرترین راه برای حذف آلاینده ها و تصفیه پساب ها و فاضلاب ها در عصر حاضر، استفاده و به کارگیری پکیج تصفیه فاضلاب است. در واقع می توان با استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب ، از آب های موجود بیشترین بهره برداری را کرد.

 جهت کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت مهاب مراجعه نمایید.

Comments